Kås Hoved, Jegindø, Agerø, vestsiden af Mors – Ejerslev havn, 8 – 12 juni 2013

Lørdag den 8 juni 2013

Jeg har lige slået mit Hilleberg Nallo 3 GT op på en strandeng på Søjeodde, som er den sydvestlige spids af Agerø i den vestlige Limfjord

Jeg startede på Kås Hoved i Salling lige vest for Skive, det var ved 10- tiden i dag. Vinden var frisk 6- 7 sek/m fra NNV. Første gang jeg satte ud fra stranden blev kajakken bordfyldt inden jeg kunne nå at få spraydækket på. Jeg forsøgte at pumpe, men en tungtlastet Tahe Greenland Touring med cockpittet halvfyldt af vand, den ligger med cockpitkarmen i niveau med vandoverfladen. Så vandet kom hurtigere ind end jeg kunne nå at pumpe det ud

Så ind på lavt vand og vende kajakken. Jeg var kommet over på den anden side af et kreaturhegn der fortsatte ud i vandet. Jeg havde nu sandbund inde på stranden, og fik spraydækket på og kom fri af kysten

Jeg gik lidt ud og op forbi Kås Hoved. Der var lidt bundvand i kajakken som gav en smule ustabilitet, men umuligt at gøre noget ved i den sø. Jeg begyndte at gå over mod Jegindø Tap på Thyholm. Jeg havde vind og bølger i næsen. Men ude i Kås Bredning løber der en kraftig strøm. Der kom interferensbølger både fra vest og nord, en ren heksekeddel. Det minder noget om forholdene ved Vejrø i Kattegat, hvor bølger og strøm også laver kraftig turbulens,

På et tidspunkt opdagede jeg en muslingefisker der passerede mig bagfra styrbord om

Jeg var tæt på at vende om, men så kunne jeg se at søen længere fremme ved en bøje så lidt mere rolig ud. Jeg blev ved med at sige: ” hold ud, hold ud ”. 2 lomvier trak forbi. Ikke en fugl jeg forventer at støde på i Limfjorden i starten af juni. Fem edderfuglehanner trak også forbi

Efterhånden kom jeg i læ af Jegindø Tap. En lidt høj sandbanke ud for spidsen, var skiftevis synlig, skiftevis forsvandt den og faldt i et med kysten ovre på Thyholm, i en sådan grad at jeg kom i tvivl om den egentlig var der

Jeg kom ind til tappen, kaffevand på JetBoilen og et par hjemmebagte boller

Jeg ringede til Jytte og sagde at jeg var kommet godt over. Jeg tror at det var uhyre fornuftigt før i tiden på Vestkysten at det var tabu at kvinderne så mændene gå ud og komme ind igennem brændingen

Jeg fortsatte nordover og var lige inde i Jegindø havn. En muslingefisker var ved at losse, måske den der havde passeret mig ude i Kås Bredning

Jeg fortsatte.

På den næste odde stod 10- 12 mennesker og vinkede til en stribe sejlbåde der kom lænsende sydpå. Jeg tog en hurtig beslutning og krydsede farvandet og sejlrenden. Egentlig vidste jeg ikke helt hvor jeg var. Jeg har kun 10 kort fra beskrivelsen Mors rundt med, og jeg fandt ud af at de ikke er til at navigere efter, bl. a. mangler Thyholm kysten. Så det er bagerpose sejlads, uden bagerier.

Jeg kunne se de to fodersiloer i Doverodde, jeg overså bare at der var land og Skibsted Fjord imellem. Jeg troede at jeg så Nees Øre, men fandt senere ud af at det var Søjeodde på Agerø. Jeg krydsede lidt mod vest, så mod øst. Jeg var ved at være træt, det havde været modsø hele dagen. På et tidspunkt sejler jeg efter en strand som jeg tror er starten på Skibsted Fjord

På et tidspunkt går det op for mig at jeg kun er på højde med Agerø. Jeg ville være fortsat op mod Lindholm og Nees Sund. Men jeg er træt og vælger at krydse over for gud ved hvilken gang. Jeg kan se en ejendom der ligger på en skrænt ud til vandet, og lidt længere fremme en stor hybenrose ved en strandeng. Jeg går i land og går op til ejendommen. Jeg kan se at der har gået kreaturer. Jeg kan ikke banke nogen op, så jeg fortsætter ad grusvejen til naboejendommen. Fra grusvejen kan jeg lige pludselig se præcis hvor jeg er. Stenklipperne ligger bredt ud som et panoramastykke lige nedenfor. Lindholm og Nees Øre ligeså. Det er en fantastisk forskel til at sidde med hovedet ¾ meter over vandoverfladen

En bil er lige kørt med en trailer. Jeg fylder vandflasken ved en udendørs hane

Tilbage ved kajakken opdager jeg lidt senere en person oppe ved ejendommen. Jeg springer derop og spørger om jeg må slå teltet op ude på odden. Det er ikke deres, men jeg må slå teltet op på deres jord, og han peger på et kreaturhegn der afgrænser dette

Jeg takker og går ned og slår mit nye Nallo 3GT op. Det tager lidt tid, da det er første gang det er i brug. Så henter jeg grejet i kajakken, laver mad og går lidt ud mod odden. En præstekrave flyver som en anden jetjager over en eng, så jeg går tilbage og sætter mig i læ af skrænten og skriver dette

En sandbanke lyser op langt nede i fjorden. Så kan man se lyset vandre, og sandbanken forsvinder atter for øjet. Det minder lidt om lyset i Sarek

Søndag den 9 juni

Jeg stod op ved 6- tiden, det havde blæst hele natten og vinden var stadig frisk. Jeg spiste músli og pakkede telt og grej sammen. Ved otte- tiden fortsatte jeg i kajak. Vinden var begyndt at løje af, og var nu en let vind fra vest

Jeg gik øst om Lindholm og op mod Boddum Bisgård. Jeg gik ind i den gamle havn, indsejlingen var fyldt med tang. Jeg prøvede den ene side af løbet, her var bundløst dynd. Så så det mere tilforladeligt ud på den anden side. Men jeg stod i dynd til skridtet med det ene ben ved første forsøg, men kunne let komme fri. En bolle med Rød Donna, medens jeg nød synet af to strandskader.

Så op mod Nees Øre og vider op til havnen. Jeg gik ind ved shelteren, jeg ville nemlig fotografere det bedste lokum som er tilknyttet Kystruten, nemlig det om bord på færgen Næssund. Jeg var her i august på instruktør kursus, og her kaldte vi kærligt færgen for lokummet, fordi den udgør toiletfaciliteterne på shelterpladsen. Jeg elsker lyden af færgen, som kan høres hele dagen fra kl. 6.00 til kl. 10.00

Bagefter hentede jeg vand ved en udendørshane, hvor vi plejer at hente vand

Så op over Visby Bredning. Her oplevede vi i august en af de kraftigste byger jeg har set til søs . Vandet var som et spejl, der lige pludselig blev ramt af flere millioner små eksplosioner.

Ved Mågerodde hængte jeg tøjet til tørre på et elektrisk hegn. Vaskede mig lidt og tog en skraber i solen. Jeg fik et ordentlig rap over fingrene da jeg tog fat i den endnu våde merino T- shirt

Så op over Dragstrup Vig. Ved syd-vest siden af halvøen med Vestermarken gik jeg i land ved en stor elmast og 2 båker ( sømærker ). Jeg smed mig i solen i læ af en strandvold og faldt i søvn. Jeg havde hængt min medbragte 6 mm snor op mellem 2 gamle hegnspæle. Da jeg tog anorakken og Merinould T- shirten, kunne jeg ikke forstå at jeg ikke fik stød. Jeg kom til at tænke på Pavlovs hundeforsøg med betinget refleks. Så fortsatte jeg op til Rov Vig hvor jeg ville sove i shelter. De sidste 200- 300 meter måtte jeg vade fordi det var så lavt. Shelteren var for så vidt OK, men lå 150 meter fra stranden. Jeg tænkte på at slå telt op nede ved et bord og en bænk ved stranden. Men det er ikke rigtig hyggeligt.

Så jeg vadede ud igen og fortsatte ud af Rov Vig. Ved odden så der dejligt ud, skrænter med lidt spredte graner. Jeg gik ind og fandt den nydeligste teltplads, som er skjult, hvis man ikke lige står oppe på skrænten

Så her sidder jeg og skriver samtidig med at jeg spiser. Provianten består af en Chili con Carne, nødration bestående af 6 enkelt portioner. Den er i en hermetisk dåse, lige før turen, fordeler man det i afmålte portioner. Jeg har fordelt de 6 enkelt portioner i 4 portioner, så jeg får 1½ portion. Det er en prøve til årets Sarek tur sammen med min voksne søn. Det fungerer udemærket, man skal bare bruge nogle stærke poser, f.eks. Ikeas Isted poser da bønnerne i Chili con Carne, for let ødelægger en almindelig frysepose. Men man kommer ned på en pris for en enkeltportion på ca. 36 kr., og 1 halvtresser hvis man som jeg nu spiser 1½ portion af gangen.

Jeg har lige været oppe ved en lille ejendom for at spørge om lov til at slå teltet op, men der var ingen hjemme, eller ikke nogen der hørte mig banke på

Jeg venter lidt med at slå teltet op

Eneste medbragte litteratur er Björn Thomasson: ” Om traditionel padling ”. Jeg er begyndt kun at bruge grønlænderpagaj, egentlig mest for at skåne nakke/ skuldre. Men jeg tror aldrig at jeg vil bruge traditionel europæisk paddel igen. Så min Verner Camano pagaj ligger nu på fordækket som reservepagaj.

Jeg har lige snakket med et ægtepar som var ude at gå. Og de mente ikke at Poul Erik, som ejer jorden, vil have noget imod at jeg slog telt op. Men de kunne selvfølgelig ikke give mig lov

Mandag den 10 juni

Da jeg roede op mod Vilsund, oplevede jeg at kroppen lige pludselig forstod, hvordan man bruger en grønlænder pagaj. Hele bevægelsen og kraftover føringen ligger i en uafbrudt og rytmisk drejning i taljen. Det er ikke i skuldrene eller armene. Skuldrene følger bare med, hele bevægelsen ligger udelukkende i taljen. Det er fantastisk at mærke i kroppen

Jeg hentede vand ved en lille Marina lige øst for og før broen

Så roede jeg over til en ophalerplads og bro for joller. Der stod 4 fiskere og rensede garn. Jeg spurgte hvad de fangede. De sagde at jeg kunne kigge under et gammelt gulvtæppe der var lagt ud over bunden af en murerbalje. Der lå 7- 8 store hummere.

Jeg spurgte fiskeren om han var Thybo eller Morsingbo. En krydsning sagde han. ” De satans bastarder ” svarede jeg. Og så var vi gode venner. De andre sagde at de havde kendt ham i 50 år, og godt vidste at der var noget i vejen med ham, de havde bare aldrig tænkt nærmere over hvad det var. Nu forstod de lige pludselig hvad det var, og udtrykte tilfredshed med at der kunne komme nogen udefra og rede trådene ud. Kort og godt, god humor

Jeg sejlede under Vilsund broen som de er ved at renovere. Jeg kunne både se og høre at det var udenlandske arbejdere. De var ved at tage et højt stillads ned, og der var ikke en der havde hjelm på

Lidt efter fik jeg øje på den mest vidunderlige strandeng. Der stod en rød pæl, Kystruten, shelter inde i landet, den viste sig at ligge mindst 500 meter væk. Jeg fandt dog en teltplads lige ved en stor hybenrosebusk. Da jeg havde drukket kaffe kom en stor bil trillende. Jeg spurgte om han ejede jorden. Han havde nabo jorden hvor jeg godt måtte telte. Han mente dog heller ikke at der skete noget hvis jeg teltede her, men kunne jo ikke give lov til dette

Jeg valgte at blive her

Tømte kajakken helt, og efter en kaffetår prøvede jeg lavt støttetag, sculling og en enkelt grønlændervending. Det endte med selvredning. Jeg må prøve at prioritere svømmehallen til vinter

Jeg har lige kogt og spist blåmuslinger. Jeg fik nogle store blåmuslinger af fiskeren. Jeg spurgte om man kunne spise det hele. ” ikke skallen ” var svaret. Resten af muslingerne hentede jeg lige uden for her. De smagte rigtig godt

Jeg havde købt en frossen broccoli blanding på OK tanken i Vilsund. Den har ligget nogle timer under grejet i skyggen af en rosenbusk, og ellers i bunden af kajakken. Den var stadig kold

Jeg har lige været oppe og hente 2 liter vand på en gård. Jeg vil gætte på at shelteren ligger ½ kilometer fra stranden, så den er ikke for kajakroere

Jeg kommer 1 tsk salt og sukker i vandet

Her er både strandskade, vibe, rødben og en af bekkasinerne, der går i luften når man går ad grusvejen. De går også på vingerne, når rørhøgen kommer sejlende over engen

Langt ude ligger en 2 masters skonnert eller galease. Den fører kun klyver og fok. Et smukt syn

Siddende på stranden prøver jeg et af de fif om navigation som Björn Thomassen beskriver. Tommelfingeren op i strakt arm. Luk skiftevis højre og venstre øje. Hvis du kan se det spring i afstand på nogle kendetegn du kan genfinde på kortet, så måler du afstanden mellem disse kendetegn på kortet, og denne afstand ganger du med 10, og har dermed din afstand til målet

Det passer med afstanden mellem kirken i Thisted og siloen øst for. Det er bevægelsen når jeg skifter mellem højre og venstre øje. Hvis afstanden mellem disse punkter er f. eks. 700 meter, så er min afstand dertil 10 x 700 meter = 7 kilometer

En bukkejæger kommer og sætter sig i skovbrynet lige øst for hulvejen, hvor den snor sig op mod Flade

Lidt efter får jeg øje på et rådyr, jeg mener at det er en buk. Den står på skrænten 200 meter vest for jægeren. Han kan ikke se den, men jeg følger den i kikkert i lang tid

Rørhøgen følger jeg bare med øjnene

Tirsdag den 11 juni

Vinden er gået i vest, så jeg får en lænser mod Skarrehage

Jeg hører rørdrummen pauke, jeg hørte den også svagt i går. Lidt efter trækker 4 storspover forbi. Det er hunnerne der forlader ynglepladserne medens hannen opfostrer ungerne. Der er bedårende smukt. Jeg sejler hvad man kan kalde meditativ sejlads. Ligger mange gange med et lavt støttetag, eller driver simpelthen blot forbi klinterne. De består af moler ligesom på Fur.

Især Hanklit er fantastisk.

Lidt efter vil jeg ind efter vand og går ind til nogle skure. Det er et lille fiskerleje. På en seddel står der: ” Her kan der godt soves, hvis man er blevet lidt træt ”.

Der er to brikse. Jeg beslutter at blive.

Det er kun middag, men sådan et sted skal opleves. I de andre skure er der gammelt fiskegrej. Her er ikke lokum eller vand. Men min Gerber foldespade fungerer fortrinligt ved toiletbesøg

Skurene ligger for enden af Skibstedvej, neden for Flade, lige nordøst for Salgerhøj. I gæstebogen kan jeg se at folk med opvækst her, mindes svundne tider. Det lille gamle hus hedder f.eks. onkel Alfreds fiskerhus

Jeg går op til Flade og køber lidt rugbrød, ost og en flaske rødvin

Jeg snitter lidt i en sjov gren, der kommer til at hedde heksen fra Rov Vig

Onsdag den 12 juni

Der kom 2 for at bade og en gammel mand, Bette Jens, ned til skurene. Det er Bette Jens der har bygget den røde jollebyggede pram, en af de 3 joller nede på stranden. Det er en ældre mand på knap 80 år som havde spurgt Bette Jens, om ikke de skulle få fat på en båd så de kunne fiske lidt. De havde savet nogle gamle gulvplanker op og havde bygget båden på en uge

Stedet mindede mig om Fårö nord for Gotland. Fårö er malerisk smuk, men det er ren kulisse. Der er ikke noget liv længere. Her ved Skibstedvej er der stadig liv, endnu

Jeg går op mod Skarehage. Det bliver overskyet igen. Lige efter molerværket er jeg inde og få en kop kaffe og lidt rugbrød med ost. Der er næsten regn i luften

Så vider op mod Feggesund. Efter havnen tager jeg en kurs på 60 grader. Der kommer en smal tange før Fegge Røn

Jeg bærer kajakken over, da der er frisk til hård vind fra syd på ydersiden

Så holder jeg ellers på Ejerslev Havn. Bølgerne er op mod 1½ meter, men kommer forfra. Jeg vil dog ikke ind på kysten på grund af bølgerne, men holder mig 1 kilometer ude

Så kl. 13.00 kommer jeg til Ejerslev Havn, hvor jeg bliver hentet af Jytte lidt senere

Jeg har givet mig rigtig god tid til at opleve Vest- og Nord Mors. Til gengæld kom jeg ikke helt rundt, men det er fløjtende ligegyldigt

Jeg burde have haft Long Johns eller semi tørdragt bukser med. Jeg har ikke frosset, men et uheld for eksempel første dag på vej over Kås Bredning til Jegindø Tap kunne være blevet en kold affære. Bagefter kom jeg til at tænke på at mine Neopren Long John´s eller Semi- tørdragt bukser kunne have ligget i en vandtæt pose i cockpittet foran benstøtterne

Det er det eneste dilemma ved Tahe Greenland Touring, nemlig at man skal økonomisere med pladsen. Jeg har valgt at tage mit 3 personers telt med, jeg kunne have nøjes med mit 1 personers Hilleberg Akto

Tahe Greenland Touring kan bruges til 4- 5 dages ture. Og det vidste jeg inden jeg købte den. Men jeg har aldrig fortrudt det et sekund, det er en fremragende kajak